දොරකඩ අස්න

Thursday, June 11, 2015

විලාසිතාවක් යනු......

kln.ac.lk
ඇත්තටම විලාසිතා නිර්මාණය කියන්නෙ මොකක් ?

විලාසිතා නිර්මාණය කියල කියන්නෙ යම් නිශ්චිත කාලයක දී සංස්කෘතිකමය හා සමාජමය බලපෑම යටතේ නිර්මාණය වන ඇඳුම් පැළඳුම් හා ජීවන රටා, උපකරණ සඳහා වූ ව්යවහාරික කලාවක්. විලාසිතා නිර්මාණය ඇඳුම් නිර්මාණයෙන් වෙනස් වන්නේ ඒවා සාමාන්යයෙන් සෘතු එකකට හෝ දෙකකට ඔරොත්තු දෙන ලෙස නිර්මාණය කර තිබීම නිසාවෙන්. සෘතුවක් ලෙස අර්ථ දැක්වෙන්නේ සරත්, සීත, වසන්ත හෝ ගිම්හාන යන සෘතු හතර. මෙම විලාසිතා නිර්මාණකරණය 19 වන සියවසේ දී චාල්ස් ෆෙඩි‍‍රක්වර්ත් විසින් ආරම්භ කළා කියල තමයි කියන්නෙ. මුල් කාලයේ නිර්මාණය කළ විලාසිතා ඔහුගේ නමින් ජනතාගත කළා. මේ ඔස්සේ  ඕනෑම කාලයකට ගැලපෙන ලෙස ඇඳුම් නිර්මාණය කර ගැනීමට ඔවුන්ට හැකියාව ලැබුණ.

කෙසේ වෙතත් විලාසිතා නිර්මාණ ලෙස සලකන්නේ 1858 න් පසුව බිහි වූ ඇඳුම් විලාසිතාවන්. අතීතයේ සිට මේ දක්වා විලාසිතා නිර්මාණ කරුවන්ගේ කාර්යය වනුයේ කාන්තාවන් හා පිරිමින් සඳහා ඇඳුම් නිර්මාණය කිරීම තමයි. සමහරුන් තනි තනිව පුද්ගලයන් වෙනුවෙන් විලාසිතා නිර්මාණය කරනු ලබන අතර, තවත් සමහරෙක් උසස් ආයතන හා සාප්පු වලට සිය සේවය ලබා දෙනව. මෙම විලාසිතා නිර්මාණ කරුවන් විසින් හොදම තත්ත්වයේ ඇඟලූම් නිර්මාණය කරනු ලබන අතර එයින් නව විලාසිතාවන්ගේ රවනතා ඇති වෙලා තියෙනව. කෙසේ වෙතත් අතීතයේ සිට ‍‍රමුඛ පෙලේ බොහෝමයක් විලාසිතා නිර්මාණ කරුවන් විශාල වෙළඳපොල සඳහා කාන්තා, පිරිමි හා ළමා ඇඳුම් නිර්මාණය කරන ආකාරය අපිට දැකගන්න පුළුවන්.

විලාසිතාවක් ලෙස හැඳින්වෙන්නේ  ඕනෑම සංස්කෘතියක් තුල යම් කිසි කාල සීමාවකදී රචලිතව පවතින ඇඳුම් පැලඳුම් ආකාරයන්. මෙම විලාසිතා යන පදය ආහාර, සාහිත්, කලා, ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය සහ අනෙකුත් ක්ෂේතරයන් ආශරිතව පවතින්න පුළුවන්. නමුත් ඇඳුම් පැළඳුම් ඉතාමත්ම ඉක්මනින් වෙනස් වන නිසා සාමාන් භාවිතයේදී විලාසිතා වශයෙන් හඳුන්වන්නේ වඩාත් නූතනයේ භාවිත කරන ඇඳුම් පැළඳුම් තමයි. මෙහි සරළ අදහස වනුයේ යම් කිසි සංස්කෘතියක පවතින යම් යම් ජනප‍‍රිය සංස්කෘතිකාංග කාලයෙන් කාලයට ඉතා සීඝරයෙන් වෙනස් වීම් වලට ලක් වෙනව කියන එකයි. විශේෂයෙන්ම ලාංකේය පරිසරය තුල එදා සිට අද දක්වා අලූතින් විලාසිතා නිර්මාණය කර ගැනීමක් සිදු නොවූ අතර, විදේශයන්ගෙන් පැමිනෙන දෑ අනුකරණය කිරීමක් සිදු වුනා. මේ නිසා අනෙකුත් රටවල් වල විලාසිතා වෙනස්වන ඉක්මනින් අප රටේද විලාසිතා වෙනස් වීමකට ලක් වෙන්න ගත්ත. නමුත් එය සිදු වූයේ ඉතාමත්ම සෙමින්. ලංකාව දුපතක්ව පැවතීම තමයි ඒකට හේතුව වුනේ.

විලාසිතා නොයෙක් ආකාරයට වර්ග කිරීම මගින් යම් කිසි දෙයක් යම් කිසි පරිසරයකට ගැලපේ නොගැලපේ යන්න තීරණය කරන්න පුළුවන්. මෙම විලාසිතා යන වදන ධනාත්මක අරුතක් ඇතිව භාවිත කරන අතර එයින් අලංකාරය සහ මන්මත් කරවන සුළු යන අදහසක් ගෙන දෙනව. එනිසා විලාසිතාව සමාජීය කලාවක් ලෙස අර්ථ දැක්වීමට හැකියාව තිබෙනව. කිසියම් සංස්කෘතියක් එයට අදාලව අලංකාරය සහ යහපත් බව මනිනු ලබන ආකාරයක් ලෙසද සලකන්න පුළුවන්. මෙම වදන ඇතැම් විටෙක සෘනාත්මක අදහසකින් භාවිත වෙනව. එහිදී අනවශ් ලෙස නොගැලපෙන පුහු අලංකරණය වැනි අර්ථයක් සහිතව තමයි භාවිත වෙන්නෙ. ලෝකයේ ඇති නගර සීමිත සංඛ්යාවක් ගෝලීය විලාසිතා මධ්යස්ථාන ලෙස අද නමක් දිනාගෙන තියෙනව. ඒවා වඩාත් ජනපයත්වයක් දිනාගෙන ඇත්තේ නිර්මාණකරුවන් තම නවතම විලාසිතා එළිදැක්වීම සඳහා කරනු ලබන විලාසිතා උත්සව හේතුවෙන්. එම නගර වන්නේ, නිව්යෝක්, මිලානෝ, පැරිස් සහ ලන්ඩන් යන නගරයන්. මීට අමතරව ලොස් ඇංජලිස්, ටෝකියෝ, සිඞ්නි, ඩුබායි යන නගර වලද වාර්ෂිකව විලාසිතා සංදර්ශන පවත්වන ආකාරයක් අපට දැකගන්න පුළුවන්.

විලාසිතා යන වදන සමඟ ඇඳුම් පැළඳුම් විශේෂයෙන් මහජනයා සමග සම්බන්ධ වී ඇති අතර ඇඳුම් පැළඳුම් යන පොදු වදන විචිත ඇඳුම් හෝ කෝලම් ඇඳුම් හැඳින්වීම සඳහා භාවිත කරනව. නූතන ලෝකයේ පුද්ගලයන් ඇඳුම් පැළඳුම් තෝරා ගැනමේදී විශේෂයෙන් සැලකිලිමත් වන කාරණා රැසක් දකින්න පුළුවන්. යම් අයකු අඳින ඇඳුම ඔහුගේ හෝ ඇයගේ පෞරුෂත්වය හා ඊට සමාන අනෙකුත් දේ ඉස්මතු කරල දක්වනව. සංස්කෘතික ගතිකත්වයක් ඇති මිනිසුන් වෙනස් ඇඳුම් ඇදීම හේතු කොටගෙන සමස්ත සංස්කෘතියම වෙනස් වන්නට පුළුවන්. එසේ වන්නේ ජනපය සංස්කෘතිකාංග පසුපස මිනිසා නිරන්තරයෙන්ම ලූහුබඳින බැවින්. ලාංකේය සංස්කෘතිය තුල සිදු වූයේද මෙවන් දෙයක් තමයි. විලාසිතා සමාජය තුලදී වයස, සමාජ පන්තිය, පරම්පරාව, රැකියාව, ලිංගිකත්වය, භූවිෂමතාවය හා කාලය අනුව සැළකිය හැකි ලෙස වෙනස් වෙන්න පුළුවන්.

                                                                සටහන:- අමිල නුවන් මධුසංඛ

No comments: